داروخانه اینترنتی مثبت سبز

فروش ویژه محصولات آرایشی بهداشتی با مجوز رسمی

داروخانه اینترنتی مثبت سبز

فروش ویژه محصولات آرایشی بهداشتی با مجوز رسمی

عوارض مکمل های بدنسازی

 اگر شما ورزش حرفه ای یا بدنسازی انجام میدهید، به احتمال زیاد توقع بازده بیشتری از تمرینات را دارید. بدنسازی عضلات شما را قدرتمند و حجیم می کند، اما استفاده از مکمل های بدنسازی سرعت افزایش عضله شما را بیشتر می کند.

این مکمل ها در ورزش ها به شما کمک می کنند، اما اثرهای جانبی منفی در آنها وجود دارد که ممکن است به ضرر شما تمام شود. پس در مصرف آن باید بسیار دقت کنید.

 

 

عوارض مکمل های بدنسازی در پودرهای پروتئین

از جمله شاخص ترین مکمل های ورزشی می توان پودرهای پروتئین و پروتئین وی اشاره کرد. بدن شما برای بازسازی و ترمیم عضلات خود به پروتئین زیادی احتیاج دارد.

معمولا پودرهای پروتئین اولین نوع مکمل های بدنسازی است، که پس از تمرین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پروتئین زیاد همیشه خوب نیست و به شما در ساخت عضله های بیشتر کمک نمی کند. تحقیقات در کتابخانه پزشکی ملی آمریکا نشان داده است، که اکثر آمریکایی ها در حال حاضر پروتئینی بیش از آنچه برای ساخت عضله لازم است مصرف می کنند. این اتفاق ممکن است سبب پرکاری کلیه ها شود و خطر کمبود آب بدن، کاهش کلسیم و افزایش وزن را در پی داشته باشد.

 

در انتشارات بهداشت هاروارد، از خطر دیگری در مورد پودرهای پروتئینی گفته میشود، که خطر ترکیب آن ها با مواد و یا غذاهای دیگر است و ممکن است برخی از مواد تشکیل دهنده آنها کاملا بی خطر نباشد. از آنجا که پودرهای پروتئینی یک مکمل غذایی هستند، توسط سازمان غذا و دارو، آزمایش و کنترل نمی شوند. به علاوه، بسیاری از مارک ها بر پایه ی شیر هستند و ممکن است برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند، مشکلات گوارشی ایجاد کند.

 

همچنین، این مکمل های بدنسازی پروتئینی حاوی شکر افزودنی هستند، که ممکن است خطرات بیشتری را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، عوارض جانبی Nutritech Mass Builder تا حد زیادی به میزان بالای قند آن مربوط است. هر وعده (دو پیمانه)، 60 گرم کربوهیدرات و 38 گرم شکر را شامل می شود‌.

عوارض مکمل های بدنسازی در کراتین

کراتین یکی دیگر از مکمل های معمول بدنسازی است. این ماده که در بسیاری از مکمل های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد، سبب بهبود عملکرد در ورزشکاران جوان در هنگام فعالیت های سریع و سخت می شود. همچنین این مکمل به بهبود قدرت عضلانی و تسریع در بهبودی پس از تمرین نیز کمک می کند.

 

نکته مهمی که در مورد این مکمل های بدنسازی مطرح می شود این است که، ترکیب کراتین با کربوهیدرات می توان فواید آن را افزایش داد. با این حال، اگر این ماده را با کافئین مصرف کنید، ممکن است فواید آن را از بین ببرد.

دوزهای بالایی مانند 25 گرم کراتین احتمالاً برای دوره های کوتاه مدت تا 14 روز بی خطر هستند. مصرف دوز پایین تر از 4 تا 5 گرم نیز احتمالاً تا 18 ماه بی خطر است. کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده برخی از عوارض جانبی احتمالی کراتین را به شرح زیر ذکر کرده است:

 

حالت تهوع و درد معده

اسهال

گرفتگی عضلات

افزایش وزن در اثر احتباس آب

 

از دیگر عوارض مکلمل بدنسازی کراتین این است که، باعث می شود ماهیچه ها آب بیشتری نگه دارند که ممکن است منجر به کم آبی بدن شود.

 

علاوه بر این، این مکمل در صورت ترکیب با کافئین، ممکن است بیماری کلیه را بدتر کرده و علائم پارکینسون را تشدید کند. همچنین ممکن است سبب افزایش اختلال در افراد مبتلا به مشکل دو قطبی شود.

 

عوارض مکلمل های بدنسازی در استروئیدهای آنابولیک

مکمل استروئیدهای آنابولیک از مشتقات شیمیایی هورمون مردانه تستوسترون است. در واقع استروئید های آنابولیک تشرح هورمون تستوسترون را در بدن مردان یا زنان بیشتر می کند.

موسسه ملی سو مصرف مواد مخدر اظهار دارد:

استروئیدهای آنابولیک، توسط متخصصان پزشکی برای درمان اختلالات هورمونی و از دست دادن عضلات به علت بیماری هایی مانند ایدز و سرطان تجویز می شوند. این مکمل های بدنسازی بدون شک می توانند به شما کمک کنند تا به سرعت اندازه و قدرت عضله را افزایش دهید. با این حال، علاوه بر اینکه در بیشتر مسابقات ورزشی منع شده اند، عوارض جانبی جدی نیز دارند.

 

استفاده از مکلمل بدنسازی استروئید بیشتر در مردان 20 تا 30 ساله دیده می شود و همچنین در دانش آموزان دبیرستان نیز مشاهده شده است. این مواد را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد یا به صورت کرم یا ژل به پوست تزریق نمود.

 

برخلاف سایر داروها، استروئیدها سبب اختلال در هوش و حواس کاربر نمی شوند. هر چند این بدان معنا نیست که هیچ عارضه جانبی ذهنی ندارند. این عوارض مکمل های بدنسازی شامل موارد زیر دارد:

 

تحریک پذیری و پرخاشگری شدید

حالت جنون

عدم توانایی در تصمیم گیری

هذیان

 

علاوه بر اثرات روانشناختی، استروئیدها ممکن است احتمال ابتلا به بسیاری از مشکلات بهداشتی را نیز افزایش دهند. از جمله:

 

آکنه

نارسایی کلیه

آسیب کبدی

افزایش فشار خون

لخته شدن خون

 

در مردان همچنین ممکن است طاسی، کاهش تعداد اسپرم، کوچک شدن بیضه ها و رشد پستان (ژنیکوماستی) دیده شود. عوارض جانبی خاص در زنان شامل موهای زائد بدن، افزایش موهای صورت، طاسی با مدل مردانه و تغییر در چرخه قاعدگی رخ دهد.

 

متوقف کردن سوء مصرف استروئید ممکن است دشوار باشد و علائمی چون خستگی، مشکلات خواب، کاهش اشتها و کاهش میل جنسی را به همراه داشته باشد.

 

عوارض مکمل های بدنسازی تستوسترون

در جایگزین مصرف استروئیدهای آنابولیک، برخی از ورزشکاران از مکمل های بدنسازی تستوسترون استفاده می کنند. این مکمل ها ممکن است حاوی موادی مانند DHEA و تعدیل کننده های گیرنده آندروژن انتخابی یا SARM باشند.

 

DHEA هورمونی است که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد و به تولید هورمون های زنانه و مردانه از جمله تستوسترون کمک می کند. کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده متذکر می شود که طبق شواهد موجود، DHEA عملکرد عضلانی را بهبود نمی بخشد. عوارض جانبی احتمالی آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

آکنه

خشن شدن صدای زنان

تغییرات در قاعدگی برای زنان

رشد غیر طبیعی مو در زنان

درد پستان و رشد پستان در مردان

 

همچنین مصرف دوز بالای 50 تا 100 میلی گرم DHEA به مدت طولانی احتمال واکنش های جانبی را افزایش می دهد.

 

علاوه بر این، DHEA ممکن است با بسیاری از داروهای دیگر تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است اثربخشی برخی از درمان های سرطان، از جمله فولوسترانت و لتروزول را کاهش دهد. این ترکیب همچنین ممکن است با داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد و باعث تولید بیش از حد سروتونین در مغز شود که منجر به مشکلات قلبی و عصبی شود.

 

این نوع از مکمل های بدنسازی همچنین سرعت لخته شدن خون در بدن را کاهش می دهد. هنگامی که با داروهای دیگر که لخته شدن را کند می کنند مانند ایبوپروفن یا وارفارین ترکیب شود، احتمال خونریزی و کبودی افزایش می یابد.

 

سایر ترکیباتی که در مکمل های بدن سازی و تقویت کننده های تستوسترون یافت می شوند، SARM ها هستند. در حالی که اثرات طولانی مدت این مواد ناشناخته است، سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار می دهد که SARM ممکن است خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش دهد مانند:

 

حمله قلبی

سکته

آسیب کبدی

 

یکی از نمونه های مکمل های تستوسترون، قرص های توده ای است که هم حاوی SARM و هم DHEA است. عوارض مکمل های بدنسازی قرص توده در برچسب محصول ذکر نشده است. با این حال، تولیدکنندگان به کاربران هشدار می دهند که زن و مرد زیر 21 سال یا افرادی که در معرض برخی از بیماری ها از جمله فشار خون، افسردگی و بیماری های قلبی، کلیوی یا کبدی هستند از این مکمل بدنسازی استفاده نکنند.

 

با توجه به مطالب  گفته شده در این مقاله هنگام استفاده از مکمل های بدنسازی باید به سوابق بیماری خود توجه کرده و با رویت اولین عارضه استفاده آن را متوقف کنید.